Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Försenade lån och krav

UB renoverar

Vad händer om ditt lånade material är försenat, har kommit bort eller blivit förstört? Här kan du läsa om hur vi hanterar påminnelser och fakturor.

Försenat material

Du som låntagare är ansvarig för det lånade materialet tills det avregistrerats. Om du inte har möjlighet att komma och återlämna material kan du också skicka boken till oss med post.

Observera att vi går efter det datum när boken blivit avregistrerad i vårt bibliotekssystem. Om du lämnat boken i ett bokinkast kan det dröja innan materialet återlämnas i systemet.  

Påminnelser

När lånetiden har gått ut skickar vi påminnelser via e-post. Påminnelserna är en extra service. Du är fortfarande skyldig att själv notera lånetidens längd. Du kan kontrollera dina lån genom att logga in i bibliotekskatalogen LUBcat. 

Påminnelserna skickar vi till den e-postadress som du har uppgett i LUBcat. Du ansvarar själv för att dina kontaktuppgifter är korrekta.

Fakturor

Om du inte lämnar tillbaka materialet trots påminnelser, skickar vi en faktura på 600 kronor. Återlämnar du boken innan fakturans förfallodatum stryker vi fakturan.

Om ditt lånekort har blivit spärrat kan det bero på att du har en obetald faktura. När du har betalat fakturan hävs spärren.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har problem med dina lån.

Kontakt

Ring 046–222 91 90
Mejla info [at] ub [dot] lu [dot] se (info[at]ub[dot]lu[dot]se)