Universitetsbiblioteket och kriget i Ukraina

Universitetsbiblioteket vill ge dig tillgång till kunskap

Demokratin i Europa är under attack. Våra gemensamma värden ifrågasätts. Lunds universitet står i solidaritet med de ukrainska lärosätena och Universitetsbiblioteket vill speciellt visa sitt stöd för biblioteken.

Senaste uppdatering av sidan: 31 oktober 2023

Universitetsbiblioteket instämmer i det yttrande om solidaritet med Ukraina och bibliotekens roll i kampen mot desinformation som de nordiska nationalbiblioteken gjort gemensamt.

Läs de nordiska nationalbibliotekens State­ment of soli­da­ri­ty with Ukrai­ne på Kungliga bibliotekets webbplats

Sanningen är krigets första offer och vi vill därför samla ett axplock ur bibliotekens resurser som kan ge dig underlag och perspektiv.

Bibliotekens resurser om Ukraina

Här hittar du länkar till material om Ukraina – både digitala resurser och tryckt material. Artiklarna finns tillgängliga i fulltext för dig som arbetar och studerar vid Lunds universitet.

Se e-tidskrifter och e-böcker med ämnesordet Ukraine i LUBsearch

Se artiklar och böcker med ämnesordet Ukraine i LUBsearch

Universitetets experter i forskningsportalen

Lunds universitet har i en expertlista samlat forskare som kan kommentera olika aspekter av situationen i Ukraina och Ryssland, det säkerhetspolitiska läget i Europa och Östeuropas historia.

Se universitetets expertlista: Kriget i Ukraina, Ryssland och säkerhetspolitik

Få en överblick över experternas publikationer

Hitta publikationer om Ukraina och Ukraine i forskningsportalen

Vi har sökt på Ukraina och Ukraine i universitetets forskningsportal för att ge dig en överblick över forskningspublikationer som producerats vid Lunds universitet.

Se sökresultat för Ukraina och Ukraine i Lunds universitets forskningsportal

Digitaliserade historiska kartor

I Universitetsbibliotekets samlingar finns många historiska kartor från sexton-, sjutton- och artonhundratalet över området som idag är Ukraina. Kartorna är digitaliserade och publicerade i Alvin, som är en plattform för digitala samlingar och digitaliserat kulturarv.

Se sökresultatet för Ukraina i kulturarvsplattformen Alvin

Solidaritetsband för Ukraina

Band i blått och gult. Fotograf Christel Holmberg.

Bokbindare Charlotte Jönsson har skapat Universitetsbibliotekets Ukrainaband.