Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Försenat material

Vad händer om ditt lånade material är försenat, har kommit bort eller blivit förstört? Här kan du läsa om hur vi hanterar påminnelser och fakturor när oturen varit framme.

Återlämning

UB:s material till hemlån lånas alltid ut på så kallad öppen lånetid. Det innebär att du är garanterad en lånetid på 28 dagar. Efter den tiden är materialet krävbart under resten av lånetiden. Om materialet inte krävs in, ska det återlämnas vid lånetidens utgång.

Låntagaren är ansvarig för det lånade materialet tills det avregistrerats. Om du reser bort eller blir sjuk får du ordna så att någon annan kan lämna tillbaka åt dig. Du kan också skicka boken per post till oss.

Observera att om du lämnat boken i något annat biblioteks (inom Lunds universitet) bokinkast avregistreras inte lånet omedelbart. Eftersom vi inte kan kontrollera när en bok lagts i ett bokinkast, går vi efter datum när boken blivit avregistrerad i vårt bibliotekssystem.

Påminnelser

Om återlämning inte sker i tid skickar vi påminnelser via e-post. Påminnelserna är endast en extra service, som låntagare är du fortfarande skyldig att själv notera lånetidens längd. Du kan kontrollera dina lån genom att logga in i bibliotekskatalogen Lovisa (med lånekortsnummer och personnummer). Det går också bra att ringa till UB eller besöka oss.

Vi skickar påminnelserna till den e-postadress som du angav när du fick ditt lånekort eller som du har angivit i Lovisa. Du ansvarar själv för att dina kontaktuppgifter är korrekta.

Påminnelser skickas inte ut med post.

Fakturor

Om materialet trots påminnelser inte lämnas, skickar vi en faktura. Den består av det lånade materialets anskaffningspris samt en hanteringskostnad på 300 kr per bok. Hanteringskostnaden täcker kostnaderna för att administrera det försenade/förkomna materialet.

Om du fått en faktura och återlämnar materialet behöver du bara betala hanteringskostnaden. Om du återfinner boken efter att du betalat fakturan kan du kontakta oss. När boken lämnas gör vi en återbetalning på bokens pris. Hanteringskostnaden kvarstår dock. Hanteringskostnaden kan strykas om du uppvisar läkarintyg på att du varit förhindrad att under den relevanta tidsperioden lämna tillbaka vårt material.

Om ditt lånekort har blivit spärrat kan det bero på att du har en obetald faktura. När du har betalat fakturan eller lämnat boken och betalat hanteringskostnaden hävs spärren.

Du är alltid välkommen att kontakta oss på UB om du har problem med dina lån!

 

Sidansvarig:

Uppslagen bok

Kontakt

kravet [at] ub [dot] lu [dot] se