Försenade lån & krav

Vad händer om ditt lånade material är försenat, har kommit bort eller blivit förstört? Här kan du läsa om hur vi hanterar påminnelser och fakturor.

Försenat material

Du som låntagare är ansvarig för det lånade materialet tills det avregistrerats. Om du inte har möjlighet att komma och återlämna material kan du också skicka boken till oss med post.

Observera att vi går efter det datum när boken blivit avregistrerad i vårt bibliotekssystem - om du lämnat boken i ett bokinkast kan det dröja innan materialet återlämnas i systemet.  

Påminnelser

När lånetiden har gått ut skickas påminnelser via e-post. Påminnelserna är endast en extra service, du är fortfarande skyldig att själv notera lånetidens längd. Du kan kontrollera dina lån genom att logga in i bibliotekskatalogen LUBcat. 

Påminnelserna skickas till den e-postadress som du har angivit i LUBcat. Du ansvarar själv för att dina kontaktuppgifter är korrekta.

Fakturor

Om materialet trots påminnelser inte lämnas, skickar vi en faktura. Den består av det lånade materialets anskaffningspris samt en hanteringskostnad på 300 kr per bok. Hanteringskostnaden täcker kostnaderna för att administrera det försenade/förkomna materialet.

Om du fått en faktura och återlämnar materialet behöver du bara betala hanteringskostnaden. Om du återfinner boken efter att du betalat fakturan kan du kontakta oss. När boken lämnas gör vi en återbetalning på bokens pris. Hanteringskostnaden kvarstår dock. Hanteringskostnaden kan strykas om du uppvisar läkarintyg på att du varit förhindrad att under den relevanta tidsperioden lämna tillbaka vårt material.

Om ditt lånekort har blivit spärrat kan det bero på att du har en obetald faktura. När du har betalat fakturan eller lämnat boken och betalat hanteringskostnaden hävs spärren.

Du är alltid välkommen att kontakta oss på Universitetsbiblioteket om du har problem med dina lån!

Kontakt

Mejl: info [at] ub [dot] lu [dot] se